Commissie Frisdranken en Waters
ARBOCATALOGUS

Voorlichting repeterende bewegingen

Knelpunt/risico

Regelmatig minimaal 2 uur per dag of minimaal 1 uur achter elkaar repeterende bewegingen uitvoeren kan leiden tot overbelasting van vooral hand- en arm- en nekspieren. Belangrijke risicofactoren daarbij zijn de werkhouding (opgeheven schouders/armen), ver reiken en de hoeveelheid kracht die men uitoefent. De manier van uitvoering van de repeterende bewegingen is van belang om lichamelijke klachten te voorkomen of klachten te verminderen.

Maatregel/oplossing

Geef voorlichting over verantwoorde manier van uitvoering van repeterende bewegingen. Neem de volgende tips op in de voorlichting:
  • Houd je schouder ontspannen en elleboog laag
    Voorkom het werken met opgetrokken schouders en opgeheven armen. Door de schouders ontspannen naast de romp af te hangen kan worden gewerkt met een minimum aan spierspanning rond de schoudergordel. Met de ellebogen naast de romp, in plaats van naar buiten gericht, worden de schouders minder belast. Voorkom zoveel mogelijk het voor- en zijwaarts heffen van de bovenarm (zone II en III).

    voorl_repeterend1

 

 

 

  • Breng het werk op de juiste hoogte
    Door te werken op de juiste hoogte voorkom je voorover bukken tijdens het werk of het onnodig heffen van de armen. De optimale werkhoogte is met de handen op navelhoogte zodat de ellebogen in een haakse hoek staan en de schouders ontspannen zijn.
  • Houd je pols recht
    voorl_repeterend2De belasting in de pols is optimaal als de polsen recht worden belast. Dat wil zeggen dat de polsen niet worden afgebogen in de richting van de duim of pink (zie afbeelding) en ook niet richting de handpalm of de handrug. Extreme gewrichtshoeken zijn een risico voor het ontstaan van klachten en moeten daarom zoveel mogelijk voorkomen worden.